مسیریابی، تغذیه و تجهیزات در کوهپیمایی

  • خرداد ۲۸, ۱۳۹۷
  • نوشته توسط علی احمدیان
کوهپیمایی

مسیریابی در کوهپیمایی

نقشه خوانی و مسیریابی از مهارت‌های پایه‌ای هستند که کوهنوردان باید آنها را برای کوهپیمایی بیاموزند. نقشه‌ها انواع مختلف دارند و به تناسب اهمیت برنامه باید از نمونه‌ی مناسب نقشه‌ها استفاده کرد. نقشه و ابزار بهره‌گیری از آن مانند قطب نما و GPS حتی در مسیرهایی که دارای نشانگرها و تابلوهای راهنما هستند، کاربرد دارند. زیرا با اینکه در نقاطی از کوهستان (به عنوان مثال کوه‌های شمال تهران) تابلو و میله‌هایی برای راهنمایی نصب شده است و مسیرهای کوهپیمایی حتی در زمستان به علت تردد زیاد کاملاً مشخص به نظر می‌رسند. اما در شرایط خاص مانند تاریکی، طوفان، مه، بارش تازه برف، و نیز روزهای وسط هفته که تردد کاهش می‌یابد، مسیریابی دشوار می‌شود و خطر بهمن، سقوط از پرتگاه، لغزیدن، گم شدن و … افزایش می‌یابد.

جی پی اس

جی پی اس

نقشه کوهستان

نقشه کوهستان

  • هرگز از مسیرهای اصلی خارج نشوید و علائم و عوارض مهم مسیر رفت را برای یافتن مسیر در بازگشت به خاطر بسپارید. مسیر کوهپیمایی نباید پر شیب، سنگی و در کنار پرتگاه باشد. در کوه به ویژه در سرازیری ندوید.

 

 

 

میوه خشک

میوه خشک

مواد غذایی و نوشیدنی:

مواد غذایی مناسب کوهپیمایی باید شامل پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها به نسبت ۴:۱:۱ باشد.
یک سهم پروتئین‌ها مانند گوشت، سویا، پنیر، تخم مرغ، شیرخشک و…
یک سهم چربی‌ها مانند پنیر، ماهی و…
چهار سهم کربوهیدرات‌ها مانند شکر، برنج، ماکارونی، شیرینی، میوه خشک و…

ماهی

ماهی

سویا

سویا

آب: بدن در کوهپیمایی آب زیادی از دست می‌دهد. یک فرد با وزن ۷۰ کیلوگرم حداقل به ۲ لیتر آب در روز نیاز دارد. آب کافی و مورد نیاز را از منزل با خود ببرید.

آب

آب

آب گرم: همراه داشتن یک فلاسک کوچک آب گرم، به ویژه در کوهپیمایی زمستانی بسیار ارزشمند است. یک نوشیدنی گرم جدا از اینکه لذت بخش است، ممکن است نقشی حیاتی در مصون ماندن از آسیب‌های ناشی از سرمای شدید ایفا کند.

به دلیل از دست رفتن املاح و آب فراوان از بدن، مصرف آب میوه و شربت در کوهپیمایی ضروری است. شربت مناسب برای مثال می‌تواند ترکیبی از پودر ORS و آب یا ترکیب آبلیمو، شکر، مقدار کمی نمک و آب باشد. مواد غذایی سبک و خشک بدون نیاز به گرم کردن، سبزیجات و برگه‌های خشک شده‌ی میوه‌ها برای کوهپیمایی مناسب هستند. از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی مصنوعی و شیمیایی بپرهیزید.

  • مقداری از مواد غذایی را برای شرایط اضطراری کوهپیمایی نگهداری کنید.

 

 

 

تجهیزات الزامی برای کوهپیمایی:

کیف بقا که هر کوهپیما به راحتی می‌تواند آماده کند شامل: قطب نما، پتوی نجات، چاقو، کبریت، مداد و کاغذ، کیسه‌های پلاستیکی، قرص‌های الکل جامد، سوزن و نخ، و وسایل کمک‌های اولیه و…

کیف بقا

کیف بقا

پوشاک مناسب کوهستان که شامل سه لایه است. لایه اول (زیرین) از جنس فیلیس (مثل پلی پروپیلن یا پلی استر) با این ویژگی که گرمای بدن را حفظ می‌کند، دیر خیس و زود خشک می‌شود. لایه دوم (میانی) نیز می‌تواند از جنس فیلیس ضخیم باشد که سبک و راحت است و نوعی از آن ضد باد نیز هست. این الیاف دیر خیس و زود خشک می‌شوند. لایه سوم (بیرونی) باید ضد باد، ضد آب و با قابلیت تنفس باشد و حتماً کلاه متصل نیز داشته باشد. استفاده از پوشاک بیرونی به رنگ‌های قرمز، فسفری، نارنجی و زرد در کوهستان مزایای زیادی دارد.

* دو لایه لباس سبک و نازک بهتر از یک لایه لباس ضخیم و سنگین است.

پوشاک مناسب کوهستان

پوشاک مناسب کوهستان

خرید پوشاک: در زمان خرید پوشاک، موارد مهمی مانند وزن، مقاومت در برابر سرما، قابلیت تنفس، زمان لازم برای خشک شدن و اندازه بودن آنها را بررسی کنید و از خرید شتاب زده و صرفاً متکی به تبلیغات بپرهیزید. در این باره با متخصصان و پیشکسوتان مشورت کنید.

جوراب، دستکش و کلاه مناسب از دیگر اقلام مهم پوشاک هستند که معمولاً از جنس فیلیس یا پشم تهیه می‌شوند.

کفش کوهپیمایی باید ساقدار، سبک، راحت و از جنس مقاوم باشد. زیره‌ی آن باید ضخیم، با انعطاف کم و دارای اصطکاک باشد. همچنین گرم و ضد آب بودن آن ضروری است.

گتر مکمل یک کفش کوهپیمایی است و از نفوذ برف به داخل کفش جلوگیری می‌کند و همچنین مانع خیس و کثیف شدن کفش و شلوار می‌شود.

کوله پشتی تأثیر زیادی بر سلامت و راحتی شما دارد. اندازه‌ی کوله را بر حسب حجم (لیتر) می‌سنجند. کوله ۴۰ لیتری برای برنامه کوهپیمایی یکروزه مناسب است. شما باید تمام وسایل مورد نیاز را به نحو مناسبی داخل کوله بچینید و در طول روز به همراه ببرید. پس در خرید کوله مناسب هم دقت کنید و کوله‌چینی اصولی را از مربیان کوهپیمایی بیاموزید.

چراغ قوه کوچک ترجیحاً چراغ پیشانی (هد لامپ) به همراه باطری اضافه ضروری است.

باتوم یک وسیله اساسی برای کوهپیمایی است که ضمن کاهش فشار وارد بر زانوها و ستون فقرات موجب مصرف کمتر انرژی کوهپیما می‌شود و همچنین به حفظ تعادل کمک می‌کند.

عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب نیز ضروری هستند. در هوای آفتابی برای محافظت بهتر از کلاه آفتابی هم استفاده کنید.

 

بخش اول، اصل برنامه‌ریزی

 

منبع: کوهستان پاک و ایمن، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران
گردآوری: امید طیرانی

نوشته های مرتبط
  • نظرات
    سپهر

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

    مرسی عالی بود. بازم تغذیشو بذارین