دوچرخه – انتخاب دوچرخه

  • خرداد ۱۳, ۱۳۹۷
  • نوشته توسط علی احمدیان
دوچرخه

انتخاب دوچرخه

 

برای ما که عاشق سفر کردن هستیم، فرقی نمی‌کند که با چه وسیله‌ای به سفر برویم. موضوع مهم سفر است که باید لذت از سفر را در مبدأ شروع کنیم. در زندگی من دوچرخه حرف اول را می‌زند. قصد دارم تجارب دوچرخه‌سواری خود را از مقاصد کوتاه شهری گرفته تا سفرهای طولانی‌تر به زبان ساده به اشتراک بگذارم تا خوانندگان هم بتوانند با خیال راحت و به صورت حرفه‌ای از این وسیله جذاب استفاده کنند.

دوچرخه

دوچرخه

 

از اولین مرحله یعنی خرید شروع می‌کنیم. قبل از هر چیز باید سایز دوچرخه را متناسب با قد خود انتخاب کنید؛ این بخش مهم‌ترین مرحله است، چون یک انتخاب غلط می‌تواند به جسم و جیبتان آسیب بزند. با استفاده از جدول زیر، می‌توانید به راحتی سایز دوچرخه متناسب خود را انتخاب کنید:

ردیف قد (cm) سایز
۱ ۹۰-۱۲۰ ۱۲
۲ ۱۲۰-۱۳۰ ۱۶
۳ ۱۳۰-۱۵۰ ۲۰
۴ ۱۴۰-۱۶۵ ۲۴
۵ ۱۶۵-۱۷۸ ۲۶
۶ ۱۷۸-۱۸۴ ۲۷٫۵
۷ ۱۸۴ به بالا ۲۹

 

دوچرخه

دوچرخه

  • نکته مهم اینکه تمام اندازه‌گیری‌ها در زمینه دوچرخه سواری حرفه‌ای با این اندازه‌ها کاملاً متفاوت است و این اندازه‌ها برای کاربری عمومی رو به حرفه‌ای است.

حالا می‌دانید که سایز تنه دوچرخه از مهم‌ترین بخش دوچرخه نیز هست را چطور انتخاب کنید.

 

 

بعد از این مرحله، به مدل چرخ‌ها می‌رسیم که در رده دوم اهمیت قرار می‌گیرد. در این مرحله شما مدل دوچرخه‌تان را انتخاب می‌کنید. نکته مهم در این قسمت این است که هر چقدر سایز دایره لاستیک بزرگ‌تر باشد، در زمان طی کردن سربالایی‌ها فشار بیشتری به دوچرخه سوار وارد می‌شود. ولی در جاده صاف سرعت بیشتری را در اختیار دوچرخه سوار می‌گذارد. اگر سایز دایره کوچک باشد، این اتفاق برعکس رخ می‌دهد. در این مرحله مبحث باقیمانده انتخاب مدل لاستیک است که بسیار ساده می‌باشد. لاستیک‌های استاندارد به سه نوع تقسیم می‌شوند: Road, Offroad, Xroad.

 

Road
به لاستیک‌هایی گفته می‌شود که خیلی باریک هستند و هیچ آج یا اصطلاحاً هیچ گُلی روی لاستیک وجود ندارد تا لاستیک کاملاً به سطح جاده بچسبد و اصطکاک کمی هم داشته باشد. در این حالت دوچرخه سوار با نیروی کمتر به سرعت بیشتری دست پیدا می‌کند. این مدل لاستیک را در دوچرخه‌های کورسی می‌بینیم.

لاستیک Road

لاستیک Road

 

Offroad
این مدل که تقریباً لاستیک بزرگ و کلفتی است را در اکثر دوچرخه‌ها می‌بینیم و گُل‌های برجسته زیادی دارد. این لاستیک دارای مدل‌های زیادی می‌باشد که به زبان ساده به دو نوع گل ریز و گل بزرگ تقسیم می‌شوند. هر چقدر گل‌های لاستیک بزرگ‌تر باشد، در جاده‌ها خاکی بهتر حرکت می‌کند و در مسیرهای آسفالته انرژی بیشتری از دوچرخه سوار می‌گیرد. اگر گل‌های لاستیک ریز باشند، عکس این قضیه صادق است.

لاستیک Offroad

لاستیک Offroad

 

Xroad
این نوع از لاستیک هم در مسیرهای آسفالته و هم در جاده‌های خاکی خوب جواب می‌دهد و لاستیک مورد علاقه خود من است. این لاستیک از مدل Road کلفت‌تر و از Offroad باریک‌تر است. لاستیکی استاندارد با گل‌های ریز که برای جاده‌های پر از چاله و چوله ما بهترین گزینه است.

لاستیک Xroad

لاستیک Xroad

 

برای جلوگیری از آسیب به بدن و کاهش هزینه‌ها، لازم است این نکات ساده را بدانیم.
امیدوارم این مطلب برای انتخاب سایز و مدل لاستیک مفید بوده باشد. در مطالب آینده نگهداری اصولی از دوچرخه، تنظیم استاندارد زاویه صندلی، رکاب زدن اصولی و مطالب مفید دیگری را نیز بررسی خواهیم کرد.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری

در آخر به این نکته توجه داشته باشید که: «ماشین پول شما را خرج و به چربی‌های بدنتان اضافه می‌کند. اما دوچرخه چربی‌های بدنتان را خرج و به پولتان اضافه می‌کند.»

نویسنده: کیهان اکبری

قسمت دوم

اشتراک گذاری :

نوشته های مرتبط